Androgenetik Alopesi

Server Serdaroğlu

Erkek tipi saç dökülmesi bizim toplumumuzun da içinde olduğu coğrafyada erkeklerin %70’inde, kadınların %50’sinde bulunur En yaygın saç hastalığıdır. Sorun genetik bir nedenle başlar. Erkek tipi hormonlar bu genetik nedenle saç köklerine fazla miktarda toplanır. Bunun sonucunda damarlarda daralma ve hasar gelişir ve saç kayıpları başlar. Erken tanı ve tedavi önemlidir. Burada bir hastalığın varlığı ve tedavinin sürekliliği unutulmamalıdır. Sürekli bir tedavi olduğu için genelde hastalarda bıkkınlık ve farklı arayışlar olmaktadır. Hastalar tedaviyi sürdüremediklerinde, belli yaşlardan sonra kayıplar oluşmuş olarak hekime başvuruda bulunurlar. Zamanında gerekli müdahaleler yapılmadığı için hayatlarına saç kayıpları ile devam etmek durumunda kalırlar.

Saç fonksiyonel bir organdır. Saç güneşten korur. Sosyal alanda statü ve güzellik simgesidir. Saç dökülmesini engellemek için neler yapılabilir. Olabildiğince erken dönemde tanı ve tedavinin başlanması gerekir. Tedavide saçları korumak hedeftir. Bu konuda bazı koruyucu ilaçlar bulunmaktadır. Farklı mekanizmalarda etki gösterirler. Bir kısmı saç köklerindeki kılcal damarları genişleterek etki gösterir. Bir kısmı da saçın dökülmesine neden olan hormonun saç diplerine yapışmasına engel olarak etki eder. İlaçların bir kısmı medikal ilaçlar bir kısmı da bitkisel içerikli ilaçlardır. Hepsi doktorun önerdiği dozda ve sürede güvenle kullanılabilir. Tedavinin sürekliliği önemlidir. Erken tanı ve sürdürülen tedavi ile uzun süre saçların dökülmemesi sağlanabilir.