Uçuk

Nida Kaçar

Uçuk (herpes simplex) virüslerinin yaptığı bulaşıcı bir hastalık toplumda oldukça sık görülür.

Sıklıkla çocukluk döneminde uçuk çıkaran yetişkinlerin öpmesiyle geçen bir hastalık olduğu için ağız çevresindeki uçuk halk arsında öpücük hastalığı olarak isimlendirilir.

Genellikle kendini sınırlayan su kabarcıkları şrklinde görülen bir hafta içinde geçen bir hastalıktır.

Öncesinde yanma, batma, kaşıntı şikayetlerine yol açar.Çok sık tekrarladığında yaşam kalitesini bozabilir.Bu durumda ilaç tedavisi ile baskılama gerektirebilir.

Genital bülgede de uçuk olabilir.Bu biraz daha önemlidir. Genital uçuğu olan insanların çoğu asemptomatik denen, herhangi bir şikayet geçirmeksizin virüsü alır. Dolayısıyla da bu kişiler esas olarak virüsün saçılımından yani bulaşıcılığından sorumludur.

Uçuk vücuda girdiğinde sinir köklerine yerleşir. Uçuk virüsü alındıktan sonra vücuttan bütünüyle atılma ihtimali yoktur. Sıkıntı, stres, vücut direncinin düştüğü hastalık durumlarında tekrarlama eğilimi taşır. Genital herpesin diğer önemli olduğu durum gebeliktir. Genital herpes; gebelik sırasında, doğumda veya bebeğin yenidoğan dönemi denen ilk bir ay içinde bebeğe bulaşarak,bebek için ciddi hayati tehlike yaratacak sağlık problemlerine neden olabilir.

Genital uçuğun bir diğer önemi de AIDS bulaşıcılığını kolaylaştırmasıdır. Bu nedenlerden dolayı korunmak önemlidir.

Nasıl korunulur? Ağız çevresi uçuğu bulunan yetişkinlerin küçük çocukları özellikle ilk bir ay içerisindeki bebekleri öpmemeleri gerekir.

Genital herpesten korunmak için mutlak kondom kullanılması gerekir. Kondom tam koruyucu değildir. Uçuk bülgesi kondomun kapattığı alanda olmayabilir. Partneri korumak için genital uçuğu olan kişide bulaşıcılığı azaltmak için baskılama tedavileri, hap şeklinde tedaviler kullanılabilir.

Son yıllarda Uçuk aşıları konusunda çalışmalar devam etmektedir. Bulaşı önlemek, bulaş olan kişilerde bulaştırıcılığı azaltmak yönünde umut verici çalışmalar yapılmaktadır. En güzeli uçuğun hiç bulaşmaması, gerekli önlemlerin alınmasıdır.