Mantar Hastalıkları

Serap Öztürkcan

Mantar hastalıkları dermatolojinin klinik pratiğinde çok fazla rastlanılan hastalıklardır. Önemlidir. Yaşam boyu %10- %20 oranında herkes risk altındadır. Mantar hastalıkları saçlı deride, deride, tırnaklarda yerleşen mikro organizmalarla oluşan hastalıklardır. Bu hastalıkların bulaşıcı olması aslında halk sağlığı sorunudur. Küçük yaşlarda daha çok saçlı deride görülürken daha erişkin yaşlarda özellikle ayak parmak aralarında, tırnaklarda görülen mantar hastalıkları daha büyük önem arz etmektedir.

Mantar hastalıkları nasıl oluşur ve bulaşır?
Aslında mantarlar toprakta ve hayvanlarda yaşayan mikroorganizmalardır ve bu bulaşıcı mikroorganizmalar bir şekilde insanlara hayvanlardan, topraktan bulaşarak vücudun çeşitli yerlerinde hastalık belirtileri oluşturur. Erişkin yaşta oluşan, ayak parmak arasında görülen kaşıntılı, sulantılı mantar hastalığında; çok kaşıntı olması ve evde yaşayan diğer kişilere bulaşması açısından da korunma ve tedavi önemlidir. Ayak parmak arasında başlayan kaşıntılı, sulantılı mantar hastalığı daha sonra ayak tırnaklarına da yayılmakta ve ortak kullanılan terliklerle ev halkına veya kullanan diğer kişilere de bulaşmaktadır.

Peki ne yapılmalı?
Ayaklar, ayak parmak araları iyi kurulanmalıdır(gerekirse bir fön makinesinden, kurutma makinesinden yardım alınabilir).
Ortak terlik, ayakkabı kullanılmamalı.
Özellikle havuzda, denizde başkasının terlikleri giyilmemeli ve çıplak ayakla dolaşılmamalı.

İyi bir bakımla bu hastalıktan kurtulunması olasıdır. Eğer bu söylenenlerin yapılmasına rağmen şikayetler devam ederse o zaman bir dermatoloji uzmanından yani cilt hastalıkları doktorundan yardım alınması gerekmektedir.