Yara oluşturan lazerler ve oluşturmayan lazerler vardır. Bazı lazerlerde yara olsun istenir bazı lazerler de ise bu bir komplikasyondur. Yara iyileşmesinde lazer sonrası ortak bir görüş yoktur maalesef. Tüm dünyada pek çok farklı uygulama yapılmakla beraber uygulamaların amacı yaranın iyi iyleşmesi için nemli ortamın sağlanması, enfeksiyonlardan koruma, travmadan koruma ve bütünsel bir epitelizasyon sağlama ve skar dokusu gelişmine engel olunmasıdır. Dolayısıyla bu amaca yönelik pek çok uygulamanın lazer uygulamalarından sonra yapıldığı görülmektedir. Bunların başında en sık kullanılan topikal antibiyotiklerdir. Topikal antibiyotikler her tür yara bakımında, dermatolojik cerrahi işlemlerden sonra, lazer işlemlerinden sonra sıklıkla kullanılmaktadır. Yara iyileşmesi için nemli ortamın oluşması ve enfeksiyonlara karşı koruma antibiyotik kullanımın başlıca nedenleridir. Bunun dışında yakın zamanda gerçekleştirilen bazı uluslararası çalışmalarda topikal antibiyotik dışında sadece nemlendirme amaçlı kullanılan petrolatum gibi bir topikal kremin antibiyotiklere benzer hatta onlardan daha iyi etkiler oluşturduğunu da görebiliyoruz.

Bunların dışında başka uygulamalar da vardır. Son yıllarda özellikle farmasötik olarak adlandırılan yani bitkisel komponenti olan moleküllerden oluşan dermokozmetik ürünler yara iyileşmesini hızlandırmakta, antienflamatuvar, anti bakteriyel etki yapmakta ve skar gelişmine engel olmaktadır. Dolayısıyla lazer sonrası yara bakmında bu ürünlerin de devreye girdiğini söyleyebiliriz. Lazer sonrası yara bakmında en önemli unsurlardan biri güneş koruyuculardır. Çünkü lazer sonrası güneşe maruz kalındığında leke kalma riski oldukça yüksektir. Bu nedenle lazer sonrası yara iyileşmesi tedavisinde güneş koruyucular yer almaktadır . Yara iyileşmesi bütünlüğünü sağlamak için özellikle lazerle uğraşan hekimler yara oluşturmamaya çalışmaktadır. Lazer yapan hekimin deneyimli olması, doğru hasta seçimi ve lazerin doğru uygulanması açısından oldukça önemlidir.

Benzer Videolar

Yara ve Beslenme
Şebnem Özkan

Birçok hastalıkta olduğu gibi deri hastalıklarında da beslenmenin yeri çok önemlidir. Bazı deri hastalıklarında, besinlerin bazıları uyarıcı yani hastalığı arttırıcı etken olabildiği gibi, bir çok hastalıkta da besinler tedavi edici niteliğini korur.

Diyabetik Ayak
İlgen Ertan

Diyabet, yani şeker hastalığı toplumumuzda oldukça sık görülen ve her geçen gün sıklığı oldukça artan bir hastalıktır. Diyabetli hastalarda sinir hasarı ve sinir nöropatisi dediğimiz bir duyu kusuru olmaktadır.

Yara ve Yara Örtüsü
Deniz Aksu Arıca

Yara, deri bütünlüğünün bozulması olarak tanımlanabilir. Vücudumuzdaki yaralar travma kaynaklı olabileceği gibi çeşitli deri hastalıklarının yanı sıra şeker hastalığı, dolaşım sorunları, hareket kısıtlılıkları ya da beslenme bozuklukları gibi birçok nedene bağlı olarak gelişebilir.